17.6.12

En flettepost mens vi flyr

Her er en liten flettepost til dere, mens jeg forhåpentligvis sitter i et fly over Atlanterhavet og slapper av (særlig! Det med slapper av, altså. Sitter i et fly håper jeg at jeg gjør).


Det tok lenger tid enn planlagt å bløte pilen denne gangen - hadde ikke tenkt på hvor kaldt det kan være i Norge i juni, og hvor mye lengre tid det tar å få pila myk ved lave temperaturer. Dermed ble det litt hektisk fletting i forrige uke, og ikke fikk jeg brukt riktig alt heller.

Ellevilde hjelper til med å holde pil. 

Stort fat

Først ut var et fat, etter oppskrift fra Birgit Østergaard-Jensens glimrende bok Pileflet på kryds og tværs. Det er ganske stort, type pizzafat eller til brød til koldtbord til mange mennesker.


Bunnen er flettet med brede remser i teknikken slewing, som var riktig morsomt men vanskelig å få helt tett. Kanten skulle helst vært en flettekant, men jeg hadde ikke nok staker, så det ble en vanlig 4 pluss 2-kant i stedet. En ujevn en, siden stakene var litt tykke og egentlig beregnet på flettet kant.


Håndtak kommer kanskje senere, jeg hadde ikke noe som var langt og tynt nok i denne omgangen.

Flatbrødtine



Jeg skrev for en stund siden at jeg trengte flatbrødtine, men at det nok var utenfor mine evner rent fletteteknisk. Det mener jeg for så vidt fortsatt, men jeg har nå begynt på en likevel. Lokk og håndtak kommer i neste runde, men selve tina har jeg flettet.


Her er bunnen flettet med teknikken fransk sideflett, og den er jeg veldig fornøyd med. Jeg liker bedre å flette den enn dobbel kryssfletting, som er vanligere, og det blir en glattere og jevnere bunn av den.

Måtte ut i vinden for å sette i stakene, gitt...

Sidene er flettet i slewing, men bare med to pil av gangen. Dette er en fin måte å bruke opp restepil på, og gir en lett og tynn flett, noe som kanskje er greit på en så stor kurv. Men det var vanskelig å holde fasongen skikkelig.



Kanten er skarp og enkel, siden det skal lokk utenpå, har jeg tenkt. Det skal for øvrig bli et interessant prosjekt, siden kurven slett ikke er rund...


Jeg sliter fortsatt med at jeg ikke legger i vann mye nok og riktig type pil til prosjektene mine. Det er irriterende å måtte ta såpass mange av valgene på bakgrunn av tilgjengelige materialer i stedet for estetikk. Men det er jo også en spennende utfordring, og hadde jeg hatt mer ferdigbløtt pil nå, hadde jeg jo ikke rukket å bruke den.

Nå er det bare å håpe at ferien ikke lager en alt for lang pause i fletteformen!

Og ellers?

Ellers er vi altså på vei til New York. Der er det i hvert fall varmere enn det har vært hjemme i helga! Så håper vi å slippe unna de verste regn- og tordenbygene.

Mini Me sovnet på flettepilen...
Oppdatering følger sånn smått om senn! Håper du har hatt en fin helg!

2 comments:

Helle said...

God tur til NY. :)

Men er ikke alt det du lærer nå spennende? dessuten en veldig spire til å fortsette på kurs til høsten?

Unknown said...

Så veldig flink du har blitt til og flette! De blir jo kjempe flotte :O) Og mini me...hva kan man si ;O) Kjempe nuss-bar! Ha en super super tur til New York! Kjenner jeg gjerne ville vært der jeg også...Er utrolig mye jeg kunne tenkt meg og sett der. Ikke minst butikkene ;O)
Ha en super uke :O)